Demokratyczna
O nas
Wolna szkoła Busola to alternatywne miejsce edukacji. Powstało w wyniku fascynacji ideą wolnych szkół, która powstała 100 lat temu w Wielkiej Brytanii i prężnie rozrasta się na całym świecie. Kierując się tymi ideałami dbamy o to, by dzieci dokonywały wyborów, podążały za swoimi zainteresowaniami, rozwijały umiejętności i budowały relacje oparte na szacunku. Tworzymy społeczność, której członkami są dzieci, rodzice i kadra.
W naszej szkole ważne jest:
- podmiotowe traktowanie wszystkich członków
społeczności
- decydowanie o tym jak będę spędzać dzień
w szkole
- ponoszenie konsekwencji własnych decyzji
- budowanie relacji opartych na szacunku, dbaniu
o własne uczucia i potrzeby oraz uwzględnianiu
uczuć i potrzeb innych
Porozumienie Bez Przemocy
Wolna Szkoła Busola oparta jest na:
idei Porozumienia bez Przemocy (NVC) czyli koncepcji zakładającej, że każdy człowiek ma takie same uczucia i potrzeby, a jedynie realizuje je za pomocą różnych strategii.
W naszej szkole ważne jest:
- nazywanie uczuć i potrzeb
- empatycznie słuchanie
- poznawanie własnych granic i umiejętność ich wyrażania
w akceptowalny społecznie sposób
- dostrzeganie granic innych ludzi i dbanie o ich nie
przekraczanie
- świadome szukanie strategii na zaspokajanie własnych
potrzeb
- rozwiązywanie konfliktów uwzględniając uczucia
i potrzeby wszystkich stron (bez poczucia
straty)
Jesteśmy pod stała superwizją certyfikowanej trenerki NVC, która jest częścią naszej społeczności. Magda Wegner to założycielka Wyspy Zmian, która prężnie działa na rynku od 10 lat. Magda jest nie tylko trenerką NVC, jest też socjoterapeutką, mediatorką i praktyczką Analizy Transakcyjnej. Współpracuje z alternatywnymi szkołami od 2014 roku Nasza mentorka wspiera kadrę, dzieci i rodziców.
Pedagogika Montessori
Wolna Szkoła Busola oparta jest głównie na:
Pedagogice Marii Montessori, czyli metodzie edukacyjnej zakładającej samouczenie. Specjalnie przygotowane dla dziecka środowisko oraz nauczyciel, tworzący więź opartą na zaufaniu i szacunku daje możliwość opanowywania kolejnych umiejętności i zdobywania wiedzy ze wszystkich sfer życia (społecznej, emocjonalnej, fizycznej i intelektualnej).
W naszej szkole ważne jest:
- stwarzanie dzieciom otoczenia sprzyjającego uczeniu się
- świadomie wybieranie i ponoszenie naturalnych
konsekwencji
- bazowanie na naturalnej ciekawości i wewnętrznej
motywacji do nauki
- tworzenie atmosfery sprzyjającej wzajemnej pomocy a nie
rywalizacji
- wzmacnianie samodzielności i wiary we własne siły
-
wolność
-
szacunek
-
bezpieczeństwo
-
brak ocen
-
bez nagród i kar