Demokratyczna
Wolna
Szkoła
Busola
Dlaczego my...
Edukacja
W naszej szkole realizujemy podstawÄ™ programowÄ… w systemie edukacji domowej. W tym celu nawiÄ…zaliÅ›my wspóÅ‚pracÄ™ z formalnÄ… szkoÅ‚Ä…, której Å›wiadectwa, dzieci otrzymujÄ… po ukoÅ„czeniu każdej klasy.
- codziennie odbywajÄ… siÄ™ grupowe zajÄ™cia tematyczne, których zakres wzajemnie siÄ™ przenika. Dzieci w naturalny sposób, bez sztucznych podziaÅ‚ów na przedmioty, uczÄ… siÄ™ Å›wiata, pogÅ‚Ä™biajÄ…c jednoczeÅ›nie umiejÄ™tnoÅ›ci jÄ™zykowe, matematyczne, przyrodnicze, kulturowe oraz wzmacniajÄ…c samodzielność i poczucie wartoÅ›ci.
- czas pracy indywidualnej to moment, w którym dziecko, podobnie jak w trakcie zajęć tematycznych, ma okazjÄ™ do opanowania podstawy programowej. DziejÄ™ siÄ™ to jednak za sprawÄ… specjalnie do tego przystosowanego otoczenia m.n. dziÄ™ki pomocom Montessori. Dziecko może siÄ™gać po nie, w dowolnym momencie dnia i pracować jak dÅ‚ugo tylko ma na to ochotÄ™.
- praca w maÅ‚ych grupach to czas, w którym nastÄ™puje najczęściej realizacja danego projektu. DziÄ™ki takiej formie dzieci mogÄ… rozwijać kreatywność, stawiać tezy i je weryfikować, pogÅ‚Ä™biać umiejÄ™tnoÅ›ci wspóÅ‚pracy, argumentować, uczyć siÄ™ samooceny, oceniać skutki swojej pracy a także wyciÄ…gać wnioski.
Dzieci uczą się i rozwijają umiejętności podczas:
- warsztatów
- wykÅ‚adów i pokazów
- doÅ›wiadczeÅ„ i eksperymentów
- realizujÄ…c projekty
- będąc w ruchu i odpoczywając
Społeczność
NaszÄ… spoÅ‚eczność tworzÄ… uczniowie, rodzice i kadra. Zasady panujÄ…ce w szkole tworzÄ… uczniowie i kadra, dbajÄ…c o bezpieczeÅ„stwo i uwzglÄ™dniajÄ…c potrzeby i możliwoÅ›ci. DziÄ™ki temu, w naturalny sposób pojawia siÄ™ odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Każdy dzieÅ„ rozpoczynamy spotkaniem spoÅ‚ecznoÅ›ci, podczas, którego dzielimy siÄ™ tym co dla nas ważne, ustalamy gdzie bÄ™dziemy spÄ™dzać czas wspólnie, która osoba dba o wspólnÄ… przestrzeÅ„ (dbanie o roÅ›liny, pomoc podczas obiadów). W trakcie tych porannych spotkaÅ„, podejmujemy również wspólnie ważne dla SzkoÅ‚y decyzje. Na co dzieÅ„ staramy siÄ™ nazywać uczucia i potrzeby. Dzielimy siÄ™ sukcesami i jesteÅ›my dla siebie wsparciem w trudnych chwilach. Trzymamy siÄ™ z dala od rywalizacji, stosowania kar i nagród i wszelkiej manipulacji w budowaniu relacji. Zależy nam na tym by Å›rodowisko, w którym funkcjonujemy na co dzieÅ„ byÅ‚o peÅ‚ne życzliwoÅ›ci i szacunku. Konflikty rozwiÄ…zujemy szukajÄ…c strategii na zaspokojenie potrzeb, każdej ze stron.
Emocje
​
Wierzymy, że czÅ‚owiek Å›wiadomy swoich potrzeb i emocji lepiej rozumie siebie i innych, Å‚atwiej radzi sobie z trudnoÅ›ciami, szybciej podnosi siÄ™ po porażkach, ale i peÅ‚niej celebruje sukcesy, tworzy pozytywny obraz samego siebie. Dlatego w Szkole realizujemy autorski program rozwijania inteligencji emocjonalnej prowadzony przez psychologa. SÄ… to zajÄ™cia w trakcie których budujemy samoÅ›wiadomość, uczymy siÄ™ rozumieć reakcje innych ludzi, szukamy konstruktywnych strategii na radzenie sobie z porażkami. Poruszamy takie tematy jak miÅ‚ość, przyjaźń, duma z wÅ‚asnych osiÄ…gnięć, akceptacja, strach, zÅ‚ość czy zazdrość.
Kontakt z naturÄ…
Ważnym elementem naszej codzienności jest kontakt z naturą. Staramy się spędzać min. 2 godziny dziennie na spacerach, pobycie na placu zabaw, wycieczkach terenowych. Uczymy się otaczającego nas świata będąc w nim aktywnie i poznając prawa nim rządzące. Wierzymy, że obcowanie z przyrodą niweluje stres, doprowadzając do harmonii i lepszego poznania siebie. W kontakcie z naturą człowiek wykorzystuje wszystkie zmysły (widok biedronki na liściu, zapach skoszonej trawy, szum rzeki, smak leśnej jagody, dotyk mokrego piasku) do budowania osobistej z nią relacji. Podstawą tego kontaktu jest szacunek do Ziemi, troska o nią i przekonanie, iż jesteśmy częścią natury.